Måneden der gik – juni 2016

Arbejdet i skoven har helt klart været præget af den forestående tur til Åben Hede. Flere af de hjulkøretøjer, som vi havde planlagt at tage med, lykkedes os desværre ikke at få klargjort til syn. Specielt på KVGL M/24 og PNBJVG CENT blev der svedt, da holdene gerne ville have deres vogn med til Åben Hede. Desværre måtte de kort før afgang erkende, at de ikke nåede at blive klar til dette arrangement.
2. juni
havde vi flere af vores hjulkøretøjer til syn, men der var stadig problemer med nogle af dem, bl.a. vores MERC kassevogn, som vi skulle bruge til børnefeltbanen. Heldigvis gik den gen-nem syn torsdagen, før vi skulle afsted. Der var dog også et lyspunkt, idet Carrieren blev godkendt.
5. juni
havde vi besøg af Cadillac Club Denmark, som specielt var interesseret i KVGL M/24, som jo er bestykket med 2 stk. Cadillac V8-motorer. Børge var ikke til at skyde igennem, da han startede motorerne. Ud over at se M/24’eren, så fik de selvfølgelig en rundvisning.
16. juni
havde vi besøg af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES), Trænregimentet (TRR), Hærstaben (HST) m.fl. Mødet var et såkaldt formøde, hvor interesser/ønsker/betragtninger skulle luftes, ud fra et ønske fra FES om at begrænse antallet af kvadratmeter, der rådes over i øjeblikket, og som måske kan sælges. Vi har jo vidst i lang tid, at forsvaret ønsker at afhænde Fredskoven samt øvelsesterrænet.
De foreløbige konklusioner på mødet var både gode og dårlige. Gode, fordi vi sandsynligvis får adgang til BYGN 3 i Kalby Ris (kampvognsværkstedet) m. fl, men skidt da det har lange udsigter til, at hele foreningen kan rykke ind i Kalby Ris, da Forsvarets Depot og Distribution (FDD) fortsat har planlagt at bruge garagerne som fjernlager i hvert fald frem til 2020, da det er det eneste lager, som de har på Sjælland. Spændende at se, hvad der kommer ud af arbejdet, som vi selvfølgelig fra bestyrelsens side følger tæt.
18.-19. juni
havde vi sendt MOSEGRISEN og morter-PMV’en til Air Show 2016 i Skrydstrup, ledsaget af 4 af vores medlemmer. Det var lidt spændende at se, hvad det var vi, som skulle deltage i, da vi ikke havde været med før. Lørdagen var rimelig kedelig, da det ikke tog ret lang tid at få vores to køretøjer på plads, og når man har flere timer til rådighed, så er Både Flyvestationen og byen Skrydstrup rimelig kedelig. Søndag var til gengæld noget af en oplevelse. Lige fra morgenstunden og indtil middag strømmede det ind med gæster, – over 140.000 blev det efterfølgende opgjort til. Jeg må indrømme, at Åben Hede er vand ved siden at det setup, som flyvevåbnet her havde stablet på benene, og selvom det ligger så tæt på Åben Hede, så mener jeg helt klart, at vi skal forsøge at være mere tilstede her, når det om 2 år løber af stablen igen, denne gang i Ålborg.
23.-26. juni
var det så tid til det længe ventede Åben Hede. Det startede ellers ikke for godt, idet en af kørerne på lastbilerne samme morgen meldte forfald p.g.a. sygdom, og ham, der skulle hente vores frokostmadpakker, havde sovet over sig. Heldigvis fik vi hurtigt løst problemerne, og så var der ellers afgang til Oksbøl. Til forskel fra tidligere, så var vi så privilegerede, at vi næsten alle blev indkvarteret i BYGN 42, på 2-mandsstuer med bad, – ren luksus i forhold til tidligere, og en gentagelse værd.
Fredag var der udkørsel, indretning ved Bøffelstillingen, og indskydning. Om aftenen havde Hærens kamp- og Ildstøtte center (HKIC) indbudt til bål, da det jo var Sct. Hans aften. Ca. ½ time før vi skulle stille, så stod det ned i stråler, men da vi endelig stillede op, så skinnede solen fra en næsten skyfri himmel. I anledning af Sct. Hans aften, havde vi medtaget vores egne hekse, men desværre fik de startforbud kort før bålet blev tændt, så vi måtte nøjes med den hjemmefabrikerede heks. For at det samme ikke skal ske til næste år, så tog vores to medbragte hekse dagen efter kontakt til Flyvevåbnets Historiske Samling for at se, om der mulighed for lidt omskoling til F-16 inden næste år.
Om aftenen var der dømt råhygge og grill på terrassen bag BYGN 42. Messevognen var kørt i stilling foran bygningen, og næstformanden havde udnævnt sig selv til grillmester. En virkelig hyggelig aften.
Lørdag var der dømt ”Store legedag”. Dagen stod til fri afbenyttelse, så traditionen tro var PMV’erne ude på en længere tur i terrænet, hvor de medlemmer, der havde meldt sig til omskoling til kører eller vognkommandør fik gennemført de sidste prøver. Tillykke til nye kørere og vognkommandører.
Søndag var så den store dag. Vi havde i år medbragt børnefeltbanen, og stillet den op bag vores stade. Der var godt nok flere, der var noget skeptiske, men det viste sig heldigvis, at den var en bragende succes, der var næsten konstant kø ved banen, og selv under skydningen var der flere børn, der kæmpede med sig selv og banen. Man kan nogen gange blive overrasket, idet det viste sig, at der er gået en superpædagog tabt i BS. Skal bringe en stor tak fra pigerne til de, der kom over og aflastede dem i løbet af dagen. De ca. 30.000 gæster fik en god oplevelse i stålende vejr og der var omkring 30 % flere køretøjer end sidste år. Alt forløb glat og uden uheld. En rigtig god oplevelse for os alle.
Ved afslutning af dagen gik sammenpakningen meget hurtig, idet alle, der var til stede gav en hånd med, transporten tilbage til lejren ligeledes, idet der blev brugt nogle alternative ruter, for at undgå køerne på vejene. I lejren blev der afholdt en kort appel, hvorunder BS og HC blev kaldt frem, for hver at få tildelt foreningens flotte skjold, som tak for deres store arbejde som fokusan-svarlig for henholdsvis PMV’erne og kampvognene. Hjemtransporten gik smertefrit, og de sidste hjulkøretøjer rullede gennem lågen i Fredskoven ca. kl. 23.00.
JoF
Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.